بهترین زمان مصرف پروتئین وی

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه زمانی است؟
3.5/5 - (2 امتیاز)

خرید پروتئین وی یک طرف و تشخیص اینکه بهترین زمان برای مصرف آنچه زمانی است، در طرف دیگر وجود دارد. ایده‌های متفاوتی در رابطه با این موضوع وجود دارد که هیچیک کامل غلط یا کامل درست نیستند. در واقع باید بر اساس برنامه ورزشی، نظر مربی و غیره زمان مصرف پروتئین وی را تنظیم کرد.

اما بهصورت کلی گفته می‌شود که 1 ساعت بعد از پایان تمرین بهترین زمانی است که شما می‌توانید از این مکمل پرقدرت استفاده کنید که به ریکاوری عضلات کمک شود. اما مطالعات بسیاری انجام شده است که نشان می‌دهد ترمیم و ریکاوری مجدد بدن حدوداً 48 ساعت زمان نیاز دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد و متخصصان بر این باور هستند که استفاده 20 تا 30 گرم پروتئین در هر زمانی از روز بعد از تمرین تاثیرگذار خواهد بود.

در نهایت ما در این مقاله در ساپلین تصمیم گرفته‌ایم که همه جوانب را درنظر بگیریم که شما دید سه بعدی در رابطه با شرایط پیدا کنید و بتوانید با کمک متخصصین بهترین را برای خودتان برگزینید. با ما همراه باشید که در ادامه به شما تمامی زمان‌هایی که شانس بهترین شدن را برای مصرف مکمل وی دارند، بررسی کرده‌ایم.

مکمل پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی محصولی است که در زمان تهیه پنیر با حذف آب و کازئین بهدست می‌اید. در واقع با حذف این دو ترکیب به کنسانتره آب پنیر می‌رسیم که خود در انواع متفاوتی در بازار ارائه شده است. این مکمل بهصورت گسترده‌ای توسط ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای بهعلت فواید بسیاری که دارد استفاده می‌شود. شاید بتوان گفت که این مکمل در حال حاضر محبوب‌ترین مکمل بازار است. البته استفاده همزمان از وی و پروتئین‌های دیگر بر اساس نظر مربی و متخصص مشکلی ندارد و مفید است.

اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به مزایای استفاده از این مکمل بیندازیم باید بگوییم که پروتئین وی برای هضم و تأمین موارد مورد نیاز عضله‌سازی استفاده می‌شود. در واقع در این پروتئین اسیدآمینه‌های ضروری که برای پیشگیری از تجزیه عضلات و بازسازی بعد از تمرین نیاز است، وجود دارد.

 در نتیجه شما با استفاده از مکمل وی علاوه بر اینکه به بدن خود کمک می‌کنید که عضله‌سازی را انجام دهد، کمک خواهید کرد که سلامت خود را نیز حفظ کند. اما برگردیم سر موضوعی که باید بهصورت تخصصی در رابطه با آن صحبت کنیم. به نظر شما بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه زمانی است؟

زمان درست مصرف پروتئین وی

بهترین زمان مصرف پروتئین وی

اغلب افراد همیشه در تشخیص بهترین زمان مصرف پروتئین وی دچار مشکل می‌شوند. قاطعانه می‌توان گفت که بهترین زمان کاملاً بستگی به بدن شما و اهدافی دارد که به دنبال آن هستید. در نتیجه با توجه به اینکه قصد کاهش وزن، افزایش وزن، ساختن عضله یا حفظ عضله را دارید، این زمان متفاوت می‌شود.

حتما بخوانید: مکمل پروتئین وی چیست؟

در این بخش بهترین زمان‌ها را برای مصرف مکمل وی توضیح داده‌ایم. در بخش بعدی با توجه به هدف توضیح داده‌ایم که چه زمانی بهترین زمان برای استفاده از مکمل وی برای رسیدن به هدفی است که به دنبال آن هستید.

صبح پس از بیدار شدن

پس از اینکه می‌خوابید، بدن شما از ذخیره گلیکوژن خود استفاده می‌کند. در نتیجه بدن برای آنکه فرایندهای متابولیک خود را انجام دهد، باید از ذخیره اسید آمینه خود استفاده کند. به همین دلیل به تجزیه عضلات یا کاتابولیک روی می‌آورد. در نتیجه اگر صبح پس از بیدار شدن مکمل وی را استفاده کنید، پروتئین درون مکمل بهسرعت هضم می‌شود و اسید آمینه‌های ضروری به عضلات شما می‌رسد. در نتیجه تجزیه عضلات دیگر رخ نمیدهد.

اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که صبح پس از اینکه بیدار شدید با استفاده از مکمل وی شیک خوش طعم را درست کرده و از آن استفاده کنید. در نتیجه بدن شما برای ادامه روز کاملاً آماده است.

قبل از خواب

کاملاً بدیهی است که در طول زمان خواب بدن هیچ ماده مغذی جذب نمی‌کند، زیرا خواب هستیم. به همین دلیل ذخایر بدن در این زمان محدود می‌شود و اگر نیاز بیشتری داشته باشد به تجزیه ماهیچه‌ها و عضلات روی خواهد آورد. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که پیش از رفتن به رختخواب شیک پروتئین وی را تهیه کنید و آن را بنوشید که مواد مغذی در اختیار بدن قرار بگیرد.

این زمان مصرف پروتئین وی کمک می‌کند که بدن در تمام طول شب مواد مغذی مورد نیاز خود را داشته باشد و دیگر نیازی به تجزیه عضلات پیدا نکند.

دانشمندان طبق مطالعات خود بیان کرده‌اند که استفاده از 40 گرم پروتئین وی پیش از خواب رشد عضلات را به حداکثر میزان خود می‌رساند. البته استفاده از کازئین بهجای مکمل وی در این باره تاثیرگذارتر بوده است. علت این هضم آرام کازئین محسوب می‌شود. در نتیجه شما با مصرف این پروتئین در طول شب منبع ثابتی از مواد غذایی را برای بدن خود فراهم کرده‌اید.

قبل از تمرین

مهم‌ترین دلیلی که می‌گویند زمان مصرف پروتئین وی پیش از تمرین است، ایجاد تعادل مثبت نیتروژن در بدن محسوب می‌شود. در نتیجه این تعادل مثبت سنتز پروتئین را تحریک می‌کند. با تحریک سنتز پروتئین توده‌های عضلانی افزایش پیدا خواهند کرد و در بدن شما عضلات جدید ایجاد می‌شود.

تحقیقات بسیاری روی این موضوع انجام شده است که نشان می‌دهد استفاده از پروتئین وی پیش از تمرین سنتز پروتئین را افزایش می‌دهد. به همین دلیل شما باید پیش از تمرین خود 25 تا 30 گرم از مکمل وی را بهصورت شیک استفاده کنید و با قدرت بهسوی تمرین‌هایتان بروید.

بعد از تمرین

اما اکثر متخصصان بر این باور هستند که بهترین زمان مصرف پروتئین وی بلافاصله پس از تمرین است. چرا؟ زیرا شما با تمرین کردن عضلات خود تحت فشار بسیار زیادی قرار داده‌اید. در نتیجه عضله برای اینکه بتواند خود را ترمیم کند و رشد مجدد داشته باشد، نیاز به مواد غذایی دارد.

در واقع اگر در این زمان از مکمل وی استفاده کنید، عضلات حالت اسفنجی دارند و قدرت جذب پروتئین در آن‌ها بیشتر از حالت معمولی است. همچنین مکمل وی هضم بسیار سریع دارد. هر دوی این موارد در کنار هم باعث می‌شوند که بدن بیشتر از هر زمان دیگری پروتئین را جذب کند.

مصرف پروتئنی وی برای کاهش وزن

نحوه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن

اگر نمی‌دانید باید بگوییم که پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که کاهش چربی و در نهایت کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت. اگر شما رژیم غذایی با میزان پروتئین بالا داشته باشید، متابولیسم بدنتان بشدت افزایش پیدا کرده و اشتهایتان کاهش پیدا می‌کند.

در واقع پروتئین با کاهش سطح هورمون گرسنگی گرلین به کاهش اشتها کمک میکند. همچنین هورمون‌های کاهش‌دهنده اشتها مانند پپتید 1 شبه گلوکاگون، پپتید yy، کوله‌سیستوکینین را افزایش می‌دهد. این موضوع بدان معناست که اگر میانوعده‌ای سرشار از پروتئین مصرف کنید، کالری کمتری را در روز نیاز خواهید داشت.

تحقیقاتی نیز روی این موضوع انجام شده است که نشان میدهد استفاده از ماست همراه با پروتئین بالا به افراد انرژی بیشتری از شکلات و کراکر می‌دهد. این موضوع سبب می‌شود که این افراد 100 کالری کمتر در وعده شام استفاده کنند.

حتما بخوانید: بهترین مکمل های بدنسازی برای دوره حجم

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بهترین زمان استفاده پروتئین وی اول صبح است که اشتهای شما کنترل شود. چرا؟ هنگامی که می‌خوابید، بدن از اسیدهای آمینه برای تقویت متابولیسم استفاده می‌کند. در نتیجه پس از بیدار شدن شما احساس گرسنگی شدید دارید. اما استفاده از مکمل وی در این زمان کمک می‌کند که احساس سیری داشته باشید و در طول روز کمتر به دنبال میان وعده‌های ناسالم خواهید رفت.

نحوه مصرف پروتئینی وی برای افزایش وزن

پروتئین برای بدنسازی و ساخت عضله اهمیت بسیار بالایی دارد. در نتیجه اگر به این هدف قرار است پروتئین را استفاده کنید، باید بهترین زمان را بدانید. بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای رشد بهینه عضلات همیشه بحثبرانگیز بوده و خواهد بود.

معمولاً کسانی که در حوزه تناسب اندام کار می‌کنند، می‌گویند که زمان مصرف پروتئین وی 15 تا 60 دقیقه پس از ورزش است. به این زمان پنجره آنالوبیک میگویند که زمان مناسبی برای جذب مواد مغذی چون پروتئین است.

اما تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، نشان می‌دهد که این پنجره بازه زمانی گسترده‌تری دارد و محدود کردن آن به 15 تا 60 دقیقه منطقی نیست. طبق گفته انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی بهترین زمان استفاده پروتئین وی تا 2 ساعت بعد از تمرین است. اما اگر بهصورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کنید، فقط استفاده از این مکمل در 48 ساعت اهمیت دارد.

همچنین گفته شده است اگر در حالت ناشتا تمرین می‌کنید، مصرف پروتئین پس از ورزش بهدلیل اینکه بدن نیاز شدید به مواد غذایی دارد، مهم است. البته در رابطه با اینکه در حالت ناشتا ورزش کردن خوب یابد در این مقاله ما صحبتی نمی‌کنیم.

اگر به دنبال افزایش وزن هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این مکمل بهعنوان میان وعده استفاده نکنید. پیش از خواب بهترین زمان استفاده پروتئین وی برای افزایش وزن است. همچنین می‌توانید به شیک خود شیر، کره یا آجیل اضافه کنید که افزایش وزن برایتان راحت‌تر اتفاق بیفتد.

مصرف مکمل وی برای جلوگیری از تجزیه عضلات

حفظ توده عضلانی بهویژه با افزایش سن اهمیت بسیار بالایی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که افراد تقریباً 3 تا 8 درصد از توده عضلانی خود را در هر دهه بعد 30 سالگی از دست می‌دهند. به همین جهت باید از مکمل وی استفاده کنند.

دانشمندان توصیه می‌کنند که برای این هدف مصرف پروتئین را در طول روز پخش کنید که کاهش عضلات را بهدلیل افزایش سن شاهد نباشید. در واقع این موضوع به این معناست که در هر وعده غذایی خود باید 25 تا 30 گرم پروتئین بخورید.

مصرف پروتئین وی برای ریکاوری و بهبود عملکرد

یکی از دغدغه‌های ورزشکاران این است که چه زمانی باید برای ریکاوری پروتئین بخورند. گفته می‌شود که برای تمرینات استقامتی استفاده از ترکیب پروتئین همراه با منبع کربوهیدرات در زمان ورزش و بعد از آن ریکاوری را بهبود میبخشد. همچنین درد عضلانی را کمتر می‌کند. برای اثبات این موضوع تحقیق را روی 11 نفر دوچرخهسوار انجام دادند و متوجه شدند که این افراد پس از استفاده از ترکیب کربوهیدرات و مکمل درد کمتری را تجربه کردند.

البته برای تمرینات استقامتی استفاده از مکمل وی به تنهایی نیز به بهبود فرایند ریکاوری کمک می‌کند. در نتیجه اگر قصد استفاده از کربوهیدرات را ندارید، مشکلی شما را تهدید نمی‌کند.

مصرف پروتئین وی در روزهای استراحت و غیر تمرین

ماهیچه‌ها بهصورت مداوم بر اساس سطح فعالیت ما در حال تجزیه و بازسازی هستند. به همین دلیل روزهایی برای استراحت در نظر گرفته می‌شود. ماهیچه‌های خود را مجموعه‌ای از بلوک در نظر بگیرید که با ورزش شدید از بین می‌روند و مکمل وی بلوک‌های اضافی را به بدن هدیه می‌دهد که ساختار خود را بازسازی کند و از قبل قوی‌تر شود.

حتما بخوانید: بهترین مکمل های قبل از تمرین بدنسازی

در نتیجه در روزهایی که قرار است استراحت کنید، مصرف مکمل وی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. اما بهترین زمان در این روزها بهعنوان میان‌وعده است که جلوی اشتهای شما را بگیرد که کالری اضافی استفاده نکنید.

سخن پایانی

استفاده از مکمل وی به بدن شما برای سلامت و عضله‌سازی کمک می‌کند. این کاملاً خارج از چارچوب زمان مصرف پروتئین وی است. اگر بتوانید با برنامه ریزی درست میزان کافی از پروتئین را به بدن خود برسانید، کاهش چربی، ساخت و حفظ عضلات، بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری را شاهد خواهید بود.

اما بهترین زمان مصرف پروتئین وی به شما کمک می‌کند که با سرعت بیشتری به اهداف خود دست پیدا کنید. بهعنوان مثال استفاده از این مکمل بهعنوان میان وعده گرسنگی را مهار می‌کند و باعث می‌شود که در اواخر روز کالری کمتری استفاده کنید.

استفاده از زمان‌هایی که در این مقاله برای شما توضیح داده‌ایم به شما کمک می‌کند که به بهترین نحو از پروتئین وی استفاده کنید و به اهداف خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن دست پیدا کنید. اما در آخر بهتر است که برای انجام هر کاری با مربی یا متخصص تغذیه مشورت کنید و بر اساس برنامه غذایی که برای شما تنظیم شده است، بهترین زمان مصرف مکمل وی را دریابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
وبلاگ
حساب کاربری من